MasyaAllah. !!! Apabila Zaman Akhir, Kumpulan Wanita “Ini” Akan Digunakan 2 Gelang Dari Neraka.

0

Wanita menjadi makhluk Tuhan yang mudah masuk syurga. Didedikasikan kepada suami sahaja, dijamin untuk menduduki tempat paling indah. Tetapi tidak jarang wanita memilih jalan lain yang sebenarnya lebih dekat ke neraka.

Rasulullah SAW di sabdanya bahkan mengatakan jika majoriti penduduk neraka adalah wanita. Di sana, cuaca diseksa dengan pelbagai penyeksaan. Tidak tanpa sebab, siksaan ini adalah ganjaran untuk bertindak dalam dunia yang bertentangan dengan ajaran.

Salah satu penyeksaan yang diterima adalah dua gelang dari api neraka. Tidak dapat dibayangkan betapa panasnya ketika gelang itu menyentuh kulit. Walau bagaimanapun, tidak ada lagi pengampunan pada hari itu, hanya menangis pengampunan. Siapa wanita ini dan apa dosanya?

Ternyata wanita yang akan dipakai gelang oleh Allah SWT dari api neraka pada Hari Penghakiman suatu hari nanti adalah wanita yang suka menggunakan perhiasan tetapi mereka tidak mengeluarkan zakat pada perhiasan.

Ramai wanita yang membuat perhiasan sebagai penyokong penampilan mereka. Bukan itu sahaja, wanita juga membuat perhiasan untuk menunjukkan kelas sosial dalam masyarakat serta meningkatkan keyakinan.

Loading...

Walau bagaimanapun, jika perhiasan itu tidak digunakan sesuai dengan bimbingan syar’i maka mereka dapat jatuh ke dalam lembah dosa.

Seperti penggunaannya untuk tujuan pamerkan, kesombongan, untuk menarik lelaki yang bukan mahram. Selain itu, jika wanita itu tidak mengeluarkan zakat pada barang kemas yang mereka gunakan.

Diceritakan dari Amr bin Syu’aib dari bapak dari datuknya, ia berkata bahawa, “Ada seorang wanita yang datang kepada Rasulullah bersama dengan anak wanitanya, di tangannya ada dua buah gelang besar yang diperbuat daripada emas. Maka Rasulullah pun bertanya kepadanya, “Apakah engkau telah mengeluarkan zakat emas itu?” Wanita itu menjawab, “Belum.” Kemudian Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Apakah engkau akan merasa senang jika nanti Allah akan memakaikan kepadamu pada hari kiamat dengan dua gelang dari api neraka. “Wanita itu pun lalu melepas kedua gelangnya dan memberikannya kepada Rasulullah sambil berkata,” Keduanya untuk Allah dan Rasul Nya. “(HR. Abu Daud no. 1563 dan An Nasa’i no. 2479. Syaikh Al Albani mengatakan hadis ini hasan)

Allah Ta’ala berfirman dalam surat At-Taubah ayat 34-35 bahawa, “Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak berbelanja di jalan Allah, katakanlah kepada mereka (azab yang pedih). Pada hari di panaskan emas perak itu dalam neraka jahannam, lalu di bakar dengannya dahi mereka, lambung dan punggung mereka (lalu dikatakan) kepada mereka: Inilah harta bendamu yang kamu simpan untuk dirimu sendiri, maka rasakanlah sekarang (akibat dari) apa yang kamu simpan itu. ”

Dari Abu Hurairah diriwayatkan bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Siapa saja yang mempunyai emas atau perak namun tidak mengeluarkan zakatnya maka pada hari kiamat nanti akan disepuh untuknya plat yang diperbuat daripada api neraka, lalu dibakar dalam api neraka Jahannam, kemudian disetrika dahi, rusuk dan belakangnya dengan kepingan tersebut. Setiap kali pinggan sejuk ia akan dililitkan semula dan muncul semula pada hari itu pada saiz yang sama seperti lima puluh ribu tahun. Kemudian dia akan melihat kembali ke syurga atau neraka. “(HR. 987)

Dari Asma ‘binti Yazid, beliau berkata,
“Saya masuk dengan ibu saudari saya berjumpa Rasulullah dan pada masa itu ibu saudara saya memakai gelang emas. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam kemudian bertanya kepada kami, “Apakah kalian sudah mengeluarkan zakat emas ini?” Kami jawab, “Tidak.” Rasulullah shallallahu’ alaihi wa sallam bersabda, “Tidakkah kalian merasa takut kalau nantinya Allah akan memakaikan kepada kalian gelang dari api neraka. Oleh itu, bayar Zakat. “(Lihat Jaami ‘Ahkamin Nisa’, 2: 155-156)

Seperti zakat yang dikeluarkan pada emas dan perak, kita juga wajib menghabiskan perhiasan zakat setiap tahun. Tetapi dengan catatan ketika mencapai haulnya hijriyah 1 tahun dan selama ia masih mencapai nisbab.

Bagi peruntukan itu, nisbab emas adalah 20 dinar atau bersamaan dengan 85 gram emas dan perak ialah 200 dirham bersamaan dengan 595 gram perak.

Jadi jika kita mempunyai wang emas dan perak telah memasuki nisbab maka wajiblah kita mengeluarkan zakatnya sebanyak 2,5%.

Rasulullah SAW berkata: “Tidak ada kewajiban pada Anda apa-apa yang ada di dalam emas untuk memiliki 20 dinar. Jika anda sudah mempunyai 20 dinar dan telah lulus satu haul, terdapat bahan 1/2 dinar. Selebihnya dihitung dengan sewajarnya, dan tidak ada zakat atas harta, kecuali setelah satu haul “(Abu Dawud dan Tirmidhi).

Oleh itu, maklumat mengenai wanita yang akan memakai gelang dari neraka neraka oleh Allah SWT pada Hari Penghakiman suatu hari nanti.

Ternyata wanita adalah mereka yang suka menggunakan perhiasan tetapi tidak mengeluarkan zakat di atasnya.

Semoga dengan mengetahui maklumat ini dapat menjadikan kita menjadi hamba yang lebih berhikmat dan dapat melaksanakan kewajiban seperti yang telah diperintahkan oleh Allah SWT.

Sumber: infoyunik.com melalui islamidia

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More