MASYA ALLAH Betapa Luar Biasanya Tubuh Wanita Yang Akan Bersalin! Mohon Kongsikan Ya…

Proses melahirkan normal yang dialami tiap ibu hamil berbeza-beza, namun pada dasarnya ada dua tahapan yang akan dilalui ibu hamil sebelum akhirnya bertemu dengan buah hati tercinta.

Dilansir Dailymail, Sabtu (10/10/2015), dua tahapan melahirkan normal yang pertama adalah ketika ibu hamil mula mengalami penguncupan.

Perubahan terjadi pada saiz leher rahim atau dikenali dengan istilah pembukaan. Tahapan selanjutnya adalah proses mendorong bayi hingga dilahirkan ke dunia. Kemudian tahapan melahirkan normal diakhiri dengan keluarnya plasenta beberapa minit selepas bayi dilahirkan.

Tahap Pertama: Pada tahap ini anda akan mengalami dua proses, iaitu fasa awal dan fasa aktif. Pada fasa awal, pangkal rahim anda akan menipis dan mula terbuka.

Penguncupan ringan akan anda rasakan pada fasa ini. Biasanya penguncupan berlangsung selama 30 hingga 90 saat dengan jarak perjalanan yang teratur, misalnya tiap 5 minit.

Seiring berjalannya waktu, leher rahim anda akan mula terbuka sedikit demi sedikit. Anda pun akan melihat lendir bercampur darah keluar dari faraj.

Fasa awal berakhir ketika pembukaan serviks mencapai 4 cm. Namun untuk masa pasti yang diperlukan untuk mencapai pembukaan tersebut berbeza-beza pada setiap individu. Jika ini kehamilan pertama anda, fasa ini pada umumnya akan memakan masa 6-12 jam.

Pada ibu hamil lain, boleh lebih lama atau lebih pendek. Jika sebelum ini anda sudah pernah melahirkan, kemungkinan fasa ini akan berjalan lebih cepat. Sementara pada fasa aktif, leher rahim ibu hamil akan melebar lebih cepat. Pembukaan leher rahim pada fasa ini mencapai 10 cm.

Kontraksi yang datang pun akan lebih kuat, lebih lama, dan lebih sering. Ibaratnya anda sudah tidak mampu lagi bercakap ketika mengalami penguncupan seperti ini.

Rasa tidak selesa mula anda rasakan pada fasa ini. Anda boleh merasakan kejang kaki, tekanan pada punggung, dan mungkin merasa mual. Jika belum terjadi, air ketuban anda akan pecah pada fasa ini.

Jika anda masih di rumah pada fasa ini, maka inilah masa yang tepat untuk bergegas ke rumah bersalin. Intensiti rasa sakit yang akan anda alami pada tahap ini akan meningkat. Jika anda tidak kuasa menahannya, anda boleh minta ubat pereda rasa sakit atau suntikan bius. Selain dengan ubat dan suntikan, rasa sakit boleh juga dihilangkan dengan cara alami.

Fasa aktif biasanya berlangsung antara 4-8 jam, jika ini adalah kehamilan pertama anda. Namun hal ini kembal lagi kepada individu masing-masing.

Peringkat Kedua: Tahapan ini disebut sebagai proses mendorong bayi agar keluar dari tubuh anda. Pada peringkat inilah semua tenaga anda harus dikerahkan.

Memasuki tahapan ini, anda tidak lagi merasakan kontraksi seperti pada fasa aktif. Jarak kedatangannya tidak begitu dekat sehingga anda mempunyai lebih banyak masa untuk berehat sebelum kemunculan penguncupan yang seterusnya.

Secara perlahan-lahan kedudukan bayi anda akan turun ke jalan lahir. Anda disyorkan untuk bersabar ketika menunggu bayi turun dan tidak perlu tergesa-gesa untuk menolaknya agar segera keluar. Biarlah rasa ingin mendorong datang secara semulajadi. Bersabar juga boleh membuat tubuh anda rileks dan tidak stres.

Jika bayi anda sudah berada di pintu bawah pinggul anda, kemungkinan rasa ingin mendorong akan hadir dengan sendirinya.

Namun jika bayi anda masih jauh dari pintu bawah pinggul, kemungkinan anda tidak akan merasakan sensasi ingin menggalakkan.

Setelah beberapa saat, akan menyerlahkan bonjolan pada rangkaian antara faraj dan dubur ketika anda mendorong. Tidak lama kemudian, kulit kepala bayi akan kelihatan.

Bagi seorang ibu, ini adalah saat yang ditunggu-tunggu. Jika anda ingin tahu, anda boleh meminta cermin untuk melihat kulit kepala si Buah Hati.

Pada masa ini rasa ingin mendorong akan terasa lebih kuat. Tekanan kepala bayi anda pun akan terasa lebih sengit yang kemungkinan akan diiringi oleh rasa terbakar yang kuat akibat meregangnya rangkaian antara faraj dan dubur anda.

Makin Anda mendorong, maka kepala bayi akan makin terdorong keluar. Dengan dorongan seterusnya, kepala bayi akan keluar dengan sempurna.

Kepala bayi anda kemudian akan menyamping kerana bahunya mula berputar untuk bersiap-siap menuju pintu kelahiran. Dengan dorongan, bahunya akan kelihatan disusul oleh tubuh.

Selamat, bayi anda sudah lahir. Mulut dan hidung si kecil akan dibersihkan agar mudah bernafas.
Sesampainya di dunia, si kecil yang berlumuran lendir darah ini akan dikeringkan menggunakan tuala oleh jururawat. Bayi anda akan dibungkus agar selalu dalam keadaan hangat.

Seterusnya, jika tidak ada komplikasi, anda boleh bertemu dengan si Buah Hati yang telah anda kandung selama berbulan-bulan lamanya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *