Kata-kata Orang Soleh Memberi Nasihat…


Memang payah untuk membetulkan persepsi yang salah. Sebab ramai manusia hanya menggunakan citarasa diri sendiri sebagai neraca. Bukan Kalam suci dan panduan insan terpuji.Oleh kerana sudah terdidik sejak kecil dengan kepalsuan maka yang benar dan bathil tidak dapat dibezakan. Maka yang baik itu disangka buruk dan yang buruk disangka membawa kebahagiaan hidupnya.

Oleh itu kata-kata orang-orang soleh mengenai kehidupan dunia ini adalah pengikat nafsu berkesan dan penyembuh citarasa yang sudah rosak.

Ada sepotong kek terbiar di salah satu sudut rumah. Di kejauhan dari tempat itu ada 2 ekor anak tikus sedang berbalah : 

Tikus putih : awak nampak tidak kek itu? 

Tikus Kelabu : ya saya nampak. Tapi warnanya tidak cantik. 

Tikus putih : Tapi kan baunya enak sekali. Pedulikan warnanya. Rasanya pasti lazat. 

Tikus Kelabu : hmm kalau sudah pudar warna pasti rasanya pun sudah masam. 

Tikus putih : Aku yakin masih sedap lagi. Kalau tidak pasti tuan rumah sudah buang ke bakul sampah. 

Tikus Kelabu : mungkin juga kan… 

Si ayah tikus yang dari tadi mendengar perbualan anak-anaknya mencelah : 

Ayah tikus : Apa yang kamu riuhkan wahai anak-anakku? 

Tikus putih : kek sana tu ayah. 

Ayah tikus : Cuba kamu pandang betul-betul apa kamu nampak. 

Tikus Kelabu : tak ada-apa yang aneh. Hanya sepotong kek. 

Ayah tikus : tengok dengan pandangan cermat. 

Tikus putih : Kek lah ayah.. apa yang peliknya. 

Ayah tikus : kamu hanya fikirkan nak makan kek saja. Sedangkan sebelah kek itu ada perangkap. Wahai anak-anakku.. kalau kamu mahu selamat mintalah nasihat dari yang berpandangan jauh dan tiada kepentingan diri. Jika kamu salah penilaian kamu akan binasa kelak

Sumber : -ust fuad osman-

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *