Jangan Sesekali Letak Uri Dalam Peti Ais Sebelum Tanam, Anak Anda Mungkin Jadi Begini

Uri, tembuni atau plasenta ni sebenarnya organ yang terbentuk dalam rahim ibu masa mengandung. Dibentuk bersama-sama dengan janin. Tujuan uri ni untuk angkut makanan dan oksigen dari ibu kepada bayi.

Selain tu, uri ni keluarkan bahan-bahan kumuh dan t0ksik dari janin kepada ibu supaya dapat dibuangkan dari tubuhnya. Senang cerita, uri ni sebenarnya sebahagian daripada organ dalam proses pembentukan bayi.

Masa bayi lahir, uri akan keluar bersama-sama bayi. Bayi keluar dahulu baru diikuti oleh uri. Kalau uri keluar dulu memang bah4ya. Sebab tu uri kalau berada di bawah masa dah nak dekat sangat waktu bersalin tu memang bah4ya sangat-sangat.

Selepas bayi dilahir, tali pusat yang menyambungkan uri dengan bayi akan diputuskan. Selepas tu uri tidak lagi memainkan apa-apa peranan.

Menurut pendapat ulama, uri dikira sebagai organ yang telah m4ti. Ia sama hukvmnya seperti tangan yang terpvtus dari tubuh badan. Uri harus diuruskan dengan sempurna tetapi tidak berlebih-lebihan. Tiada hukvm khusus yang berkaitan dengan membasuh dan menanam uri bayi.

Sebaiknya, kita perlu bersihkan dulu uri tu dan tanam. Dinasihatkan letak batu atau benda berat atas tanah tempat yang baru tanam uri supaya tak dikorɛk binatang.

Kata orang tua-tua, uri dan bayi ni sebenarnya kembar. Uri ini lah kawan bayi masa dalam perut. Masa bayi hendak dilahirkan uri dan bayi ini berintɛraksi sesama sendiri. Masing-masing suruh keluar dulu. Uri suruh bayi, bayi suruh uri.

Uri pun cakap pada bayi, kalau dia keluar dulu, ibu dalam bah4ya. Jadi nak tak nak bayi kena lah keluar dulu dan uri akan jaga ibu. Lepas bayi keluar baru lah doktor atau jururawat akan keluarkan uri dan jahit tempat bers4lin.

Kebiasaannya jururawat akan bagi uri pada keluarga ibu untuk diuruskan. Pihak klinik atau hospital akan bungkuskan uri ni siap-siap. Lengkap dengan arahan ringkas cara pengurusan uri secara umum. Iaitu basuh dan tanam. Ada juga nota yang suruh letak uri dalam peti ais kalau lambat nak uruskan sebab takut busvk.

Orang tua-tua yang faham tentang adat sangat melarang kɛras kalau kita letak uri dalam peti ais. Walaupun uri diuruskan lambat, ye lah, mungkin ada yang bersalin malam, tunggu esok je lah baru tanam.

Bersalin petang, malam baru jururawat bagi, tak kan nak gigih korɛk lubang malam-malam juga kan? Tak kisah lah bila nak tanam, tapi jangan sesekali letak uri dalam peti ais. Nanti anak jadi tak tahan dengan suhu tinggi.

Senang cerita, tak tahan panas. Kalau uri letak kat peti beku pula, bayi akan menggigil kesejukan. Tangan kaki dia akan selalu berpeluh. Peluh ni busvk tau.

Cuba tengok anak-anak kita, anak-anak saudara kita, anak-anak kawan-kawan kita. Ada tak yang langsung tak tahan panas? Bila panas je menangis. Badan berpɛluh. Naik ruam, susah nak tidur dan buat perangai macam-macam. Tapi bila dalam suhu sejuk, dalam air cond, dia baik je.

Senang nak jaga. Kalau ada, cuba tanya mak ayah budak tu, ada letak uri dalam peti ais tak? 90% akan jawab ye. Jadi, kita ni ikut je lah pesan orang tua-tua, jangan letak uri dalam peti ais sebelum basuh. Tak rugi pun ikut adat selagi tak bercanggah dengan hukvm agama.

Sumber islamituindah.my

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen, Like Dan Share Ya… Terima Kasih.

Pihak Nasihat Ustaz tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosiaI ini. Ianya adalah pandangan peribadi pemilik akaun, segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun itu sendiri.

Sertai kami di Mutiara Kata Islamik, sama-sama kita mencari dan berkongsi ilmu… InsyaAllah bermanfaat di sana…Terima Kasih.

Sila Klik Di Sini

Diharamkan ‘copy’ tanpa meletakkan kredit.