8 Sumber Pahala Akan Datang Padamu Yang Bergelar Isteri

Info Menafaat Bagi Wanita – Fahami Dengan Mudah 8 Sumber Pahala Akan Datang Padamu Yang Bergelar Isteri | Dalam kehidupan rumah tangga seorang isteri mempunyai tanggung jawab untuk mengurus suami dengan benar. Selain itu ia juga dituntut agar sentiasa memberikan yang terbaik bagi suami dan keluarganya.

Sehingga jika ia benar-benar menjalankan peranannya dengan baik, maka Allah SWT akan memberikannya pahala yang teramat besar. Disamping itu, terdapat 8 sumber pahala bagi para wanita yang bergelar isteri.

Hal ini merupakan sebuah penghargaan yang diberikan Allah SWT kepada para muslimah yang telah menjalankan peranannya sebagai seorang isteri yang baik. Lantas apa saja 8 sumber pahala tersebut? Berikut ulasan lebih lanjut.

1. Seorang isteri yang memberi minum segelas air kepada suaminya adalah lebih baik daripada berpuasa setahun

2. Setiap makanan yang disediakan seorang isteri bagi suaminya, maka jauh lebih baik daripada ia mengerjakan ibadah haji dan umrah

3. Apabila seorang isteri mandi junub disebabkan jima ‘oleh suaminya, maka jauh lebih baik baginya daripada mengorbankan 1000 ekor kambing sebagai sedekah kepada fakir miskin

4. Jika seorang isteri hamin maka ia dicatatkan sebagai seorang yang syahid dan khidmatnya kepada suaminya dianggap sebagai jihad.

5. Seorang isteri yang menjaga dan memelihara anak-anaknya dengan baik, maka hal tersebut menjadi benteng neraka serta pandangan yang baik dan harmonis terhadap suaminya menjadi tasbih atau zikir baginya

6. Disebutkan pula bahawa tidak akan putus ganjaran pahala dari Allah SWT kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.

7. Apabila seorang isteri meninggal dunia dan suaminya redha, maka ia akan dimasukkan ke dalam syurga

8. Apabila ia mengerjakan solat fardhu lima waktu, berpuasa pada bulan ramadhan, menjaga kehormatan dirinya dan taat kepada suaminya, maka ia berhak masuk syurga dari pintu mana saja yang ia suka.

Demikianlah 8 sumber pahala yang diberikan Allah SWT bagi para wanita yang bergelar isteri. Dimana hal ini merupakan nikmat yang paling luar biasa terutama bagi seorang isteri yang solehah.

Selain itu sumber pahala ini merupakan penghargaan yang diberikan Allah SWT kepada para muslimah yang telah memainkan peranan menjadi seorang isteri yang taat. Namun bukan hanya sekadar menjadi isteri yang baik, tetapi juga mereka yang mampu memelihara anak-anaknya dengan baik pula.

Disamping itu hal ini merupakan peringatan dan renungan bagi kita semua agar dapat menyiapkan diri lahir dan batin untuk melayani dan mengurus suami dengan benar serta mendidik anak-anak dengan baik.

Terlepas seperti apapun seorang suami, tetapi isteri yang baik, sabar, teguh dan tabah serta yang tetap melaksanakan kewajibannya sebagai seorang isteri adalah yang terbaik di mata Allah SWT. Semoga bermanfaat.